Hvem er Kosei?

Kosei er det dharmanavn jeg har fået da jeg søgte tilflugt som buddhist. Det betyder “Strålende Livsmod” og jeg forsøger at leve op til det hver dag. Indrømmet der er dage hvor det er vanskeligt, men jeg gør et forsøg. Navnet fik jeg af min sensei (der betyder lære – det er ikke en japansk skole uden det sætter sine spor), da jeg søgte tilflugt i efteråret 2010. Under menu’en “Billeder” er der nogen billeder fra ceremonien, som jeg har tyvstjålet fra Chizen’s hjemmeside.

Det er nu ikke sådan jeg har taget navneforandring. Jeg bruger mit dharmanavn i buddhistiske sammenhænge og mit borgerlige navn Rasmus i det daglige – ind imellem er det faktisk en fordel. I mit daglige virke har jeg en hel anden rolle, en mere autoritær og absolut meget mere videnskabelig funderet rolle. Jeg ønsker at sætte skæl mellem lægen Rasmus og buddhisten Kosei, da det er to meget forskellige verdener jeg ikke ønsker at blande sammen. Helt konkret synes jeg navnene hjælper mig med det og så er Kosei jo et flot navn, som vokser på mig som tiden går.

Tilflugten er en slags “konvertering”, men det er ikke det helt rigtige ord. Buddhismen har fra starten og gennem hele dens udvikling sameksisteret med andre religioner. I japan har der været iblandet Shinto og det har aldrig været et krav fra buddhismens side at man skulle opgive sin tro. Tværtimod var det ofte sådan man havde sin gode gamle guder til praktiske ting som god høst og godt helbred og så havde man buddhismen hvor man søgte frihed fra lidelse. Jeg har personligt valgt at melde mig ud af folkelkirken, men det har mere sammenhæng med den kristne tro’s problem med buddhismen end omvendt. Desuden er jeg ikke troende kristen, så for mig var den beslutning let og naturlig og jeg har længe før jeg blev buddhist overvejet at melde mig ud. Tilflugten bliver mere en tilkendegivelse af man er buddhist og antager de buddhistiske læresætninger som arbejdshypoteser, som man finder fornuftige. Tilflugten tages i Buddhaen, Dharma’en (den buddhistiske lære) og Sangha’en (det buddhistiske fælleskab).

Hvorfor fjoller jeg så rundt nu og chanter mantra’er? Hvad er det jeg kan bruge buddhismen til i min hverdag? Grundlæggende søger vi som buddhister oplysning også kaldet Nirvanana. Det er det erklærede mål og indebærer frihed fra lidelse – meget ambitiøst! Men det er ikke kun målet man går efter også vejen til målet er smuk.  Når jeg siger smuk er det fordi den byder på masser af glæder og en “personlig udvikling” – sådan elsker vi at udtrykke det i den vestlige kultur. Nogen af skridtene på vejen er tunge og det er absolut op af bakke i perioder, da det jo ikke er helt ukompliceret at rydde ud i de skeletter man har i skabene. Meget hurtigt oplevede jeg dog at buddhismen havde en positiv virkning i mit liv. Konkret bliver man efterhånden mindre påvirkelig af ydre omstændigheder og begynder at mærke glæde som et indre bål der brænder uanset hvor meget vand andre personer eller hændelser prøver at hælde på det nogen gange. Kort sagt vi kan bruge buddhismen til at blive gladere og mere harmoniske mennesker, der lever i harmoni med vores indre intuitive etik, som rent faktisk er meget smuk, når man formåer at finde den under alt til tilærte som både er godt og skidt.

Kosei Rasmus Storm

3 Responses to Hvem er Kosei?

  1. Marianne Parsum says:

    Er der meditation i denne uge d.11.9?
    Måske vil jeg dukke op.
    bedste hilsner
    marianne

    • kosei_dk says:

      Hej Marianne

      Nej det er de lige uger, dermed først torsdag den 18/9 igen. Find evt gruppen Tendai Fyn på FaceBook der poster vi alle arrangementer, vi har også filmaften en gang om måneden for tiden. Du er velkommen og jeg håber at se dig:)

      Gassho Kosei

  2. kosei_dk says:

    Tror måske endda jeg er så snedig jeg kan linke til gruppen:)

    https://www.facebook.com/groups/tendaifyn/

    Gassho
    Kosei

Leave a Reply

Connect with:

Your email address will not be published. Required fields are marked *